Vijf dingen die je moet weten over Oculus VR - Apparata

Vijf dingen die je moet weten over Oculus VR

Een social mediaplatform dat een bedrijfje koopt die gamebrillen bouwt en virtual reality-omgevingen creëert. Is dat een ontzettend vreemde combinatie, of heeft Facebook dondersgoed door dat deze technologie gigantisch veel potentie heeft? De aankoop is in ieder geval spraakmakend. Dit is wat je moet weten.

Oculus VR werd twee jaar geleden verzonnen door een tiener
De uit Long Beach, Californië afkomstige Palmer Luckey (nomen est omen much?) was geen doortrapte universiteitsstudent. Hij kreeg grotendeels thuis les, leerde zichzelf de kneepjes van het ingenieursvak aan en volgde vanaf 2010 een journalistieke opleiding aan de California State University. Zijn pad naar de Oculus Rift begon overigens al in 2009, toen hij op 16-jarige leeftijd begon met het verzamelen van oude VR-brillen. Die sloopte hij om te kijken wat wel en niet werkte aan de huidige techniek. Uiteindelijk begon hij met een compleet eigen ontwerp.

Kickstarter was de doorbraak
Het klinkt als een cliché in de startup-wereld, maar ook Luckey begon in de garage van zijn ouders. Zijn eerste ontwikkelaarskit van de Oculus Rift zette hij op Kickstarter in de hoop er zo’n honderd te verkopen aan andere VR-enthousiastelingen. Maar toen de legendarische software-ontwikkelaar John Carmack een exemplaar aanvroeg en twee jaar geleden op gamebeurs E3 liet zien hoe je Doom 3 op de VR-bril kon spelen, ontplofte de boel. Zijn Kickstarter-project haalde $2.437.429 op.

Dev kits niet aan te slepen
Of je al een Oculus Rift kunt kopen? Ja en nee. Er is een consumentenversie aangekondigd, maar voorlopig levert Oculus VR alleen nog ontwikkelaarssetjes. Zogenaamde Development Kits die samen met de broncode worden geleverd, waarmee game-bouwers en enthousiastelingen spellen kunnen maken of aanpassen voor de bril. De tweede versie van de kit kost $350 en heeft 2 HD-schermen met een resolutie van 960 bij 1080 pixels voor elk oog.

Compilatie: dit doet virtual reality met je
[gv data=”INDKNA7kXoo”][/gv]

Minecraft-maker HAAT Facebook
Markus Persson, bedenker van het populaire spel Minecraft, heeft na de overname meteen aangekondigd te stoppen met een Minecraft-versie voor de Oculus Rift. Hij krijgt de kriebels van Facebook, het is geen bedrijf vol tech-enthousiastelingen en hun enige doel is het vergaren van meer gebruikers. Hij gelooft absoluut dat virtual reality en social goed zullen samengaan, maar zegt niet hevig in Oculus VR te hebben geïnvesteerd zodat het waarde kon opbouwen voor een Facebookovername. Lees zijn complete rant hier.

Oculus blijft nog even huidige weg volgen
Facebook heeft Oculus VR nu gekocht voor €1,45 miljard in geld en aandelen, maar Zuckerberg is niet van plan om de ingeslagen weg te wijzigen. Voorlopig althans. Op zijn Facebookpagina schrijft de CEO dat het bedrijf zich zal blijven richten op gamen. Volgens Zuckerberg zal Oculus VR zelfstandig opereren en zullen ze de initiële plannen proberen te versnellen.

Maar daarna wordt het overal voor ingezet, aldus Zuck:

“Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face — just by putting on goggles in your home. This is really a new communication platform. By feeling truly present, you can share unbounded spaces and experiences with the people in your life. Imagine sharing not just moments with your friends online, but entire experiences and adventures.”

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën