Bewezen: Gewelddadige games hebben geen invloed op empathie - Apparata

Bewezen: Gewelddadige games hebben geen invloed op empathie

In your face, haters.

Het is een troefkaart voor iedere politicus, bezorgde ouder en algemene tegenstander van gewelddadige media: Geweld in games en films zet mensen aan tot gewelddadig gedrag in het echte leven. Wat blijkt? Complete onzin. Uit dit onderzoek naar het langetermijneffect van het spelen van gewelddadige games blijkt dat de empathie van gamers niet wordt aangetast.

Gamegerelateerd geweld in de media
Het fenomeen ‘geweld wordt aangespoord door videogames’ is – tot grote frustratie van gamers zelf – iets dat regelmatig in de media wordt aangekaart. Door al het geweld in games zouden kinderen en jongeren onderhevig zijn aan desensibilisering, het verliezen van sociale vaardigheden als empathie door (in deze context) herhaaldelijke blootstelling aan virtueel geweld. Dat alleen het onderstaande Youtube-medium twee keer een top 10 kan maken met concrete voorbeelden van videogame-controverse zegt al een hoop.

[gv data=”I4Vx11JxFc4″][/gv]

Onderzoek
Alle argumenten lijken daarentegen ongegrond na de publicatie van het Duitse onderzoek, waar men de hersenactiviteit van een aantal mannen met een MRI-machine onderzocht. De deelnemers speelden allemaal minimaal 4 jaar lang minimaal 2 uur per dag shooters. De onderzoekers noemen specifiek Counter-Strike, Call of Duty en Battlefield als voorbeelden, omdat deze games veel geweld zouden bevatten: “First-person shooter games draaien om gevechtssituaties, gezien vanuit het eerstepersoonsperspectief, en bevatten virtuele wapens,” aldus de onderzoekers.

Als vergelijking werden ook niet-gamers onder een MRI-scanner onderzocht. Hen werd allemaal een psychologische vragenlijst en een reeks gewelddadige- en niet gewelddadige foto’s voorgelegd. Daarna werd de hersenactiviteit van beide groepen vergeleken. Daaruit blijkt dat er geen verschil te zien is tussen gamer en niet-gamer. Zowel de langdurige gamers als de controlegroep bleken dezelfde reactie te hebben op het voorgelegde provocerende materiaal en de vragenlijst.

Nuance
De onderzoekers stellen dat er (uiteraard) meer onderzoek nodig is, maar dat deze bevindingen al behoorlijk verrassend waren. De hypothese stelde namelijk dat gamers een verminderde activiteit zouden hebben in het hersengebied dat empathie controleert.

Daarnaast moet vermeld worden dat dergelijke onderzoeken regelmatig worden uitgevoerd, met wisselende resultaten. De onderzoekers zelf beamen deze nuance. Zo zou er – als er al negatieve effecten van gamen zouden zijn – vooral op de korte termijn desensibilisering kunnen plaatsvinden. In het onderzoek mochten de gamers een aantal uur voor de tests niet meer spelen, waardoor beïnvloeding van gamen op korte termijn werd uitgesloten.

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën