Column: Hoe het EA-fiasco een blijvende impact heeft op de game-industrie - Apparata

Column: Hoe het EA-fiasco een blijvende impact heeft op de game-industrie

Uuh, bedankt… EA?

Het was een ware traktatie voor in games geïnteresseerde critici, want een van de grootste uitgevers uit de game-industrie, Electronic Arts, moest op ongekende schaal door het stof vanwege Battlefront II. Althans, vanwege de lootboxen en microtransacties in de Star Wars-game. Het ging de laatste dagen zoveel over EA, dat je bijna over het hoofd zou zien hoe groot de gevolgen van deze publiekelijke executie voor de game-industrie gaan zijn.

[gv data=”Uvmx94cUVEY”][/gv]

We have the power
De game-industrie is al jaren lekker aan het groeien en zal dat ook na EA-gate nog blijven doen. Naar schatting bedraagt de waarde van de Amerikaanse game-industrie al bijna $ 20 miljard dollar, dus er gaat een hoop geld in om. Is het dan niet heerlijk om te zien dat wij, de gamers, nog steeds de baas zijn over de tientallen-miljarden-business?

Na aanhoudende kritiek moest EA uiteindelijk schuld bekennen door halsoverkop de lootboxen (voorlopig) uit de game halen. Ik zie het als volgt: Wij hebben daadwerkelijk invloed op ontwikkelaars en uitgevers. Hoewel de meeste van ons denken dat het allemaal geen zin heeft, zijn massale reacties zoals die van de afgelopen week een manier om de macht te behouden.

In reacties onder Battlefront-artikelen stelde onze bezoekers dat gamers niet moesten zeuren, dat we EA niet moesten steunen en dat het toch allemaal geen zin had. Dat is de pessimistische kijk op publishers en developers. Ik denk dat we weldegelijk een stem hebben, want zoals ik uit ervaring weet na talloze Early Access-trajecten, zitten ontwikkelaars en uitgevers juist met smart te wachten op feedback van hun fans. Of in een pessimistischere formulering: Uitgevers zitten niet te wachten op een PR shitstorm zoals we die de afgelopen week hebben gezien.

Disney
Helaas doen er ook geruchten de rondte dat niet EA, maar eigenaar van de Star Wars-rechten Disney uiteindelijk de knoop doorhakte en lootboxen uit Battlefront II wilde halen. Jazeker, ondanks de massale kritiek leek het erop dat EA slechts minimale aanpassingen wilde doen aan hun game, totdat een hoge pief van Disney de baas van EA opbelde en (vermoedelijk) zei: “Hey knakworst, doe eens normaal met je gierige geldschraperij. Weg met die lootboxen. Kijk dan wat je fans van je vragen, joh. Mafketels.” Ik zeg maar iets, hè.

Hoe heeft dat een impact op de game-industrie? Nou, allereerst zou Disney na de afgelopen week kunnen besluiten om de game-rechten van de populaire sci-fi-franchise van EA af te pakken. Dat zal op ten duur betekenen dat een hele hoop lopende Star Wars-projecten de prullenbak in moeten. Daarnaast kan dat betekenen dat EA een gigantische stortvlucht maakt op de beurs, wat wellicht voor goed kan betekenen dat EA niet meer mee mag doen met de grote jongens.

Hieronder EA’s beurswaarde van de afgelopen 5 dagen:

Bron: FinanceYahoo

Lootbox = gokken?
In een onverwachtse wending boog de Nederlandse Kansspelautoriteit zich deze week ook over de befaamde lootboxen. Wat blijkt? Er is mogelijk sprake van gokken bij het aanschaffen van lootboxen. Dat is op zich geen probleem. We mogen immers ook achter een gokautomaat zitten of online pokeren. Het probleem is dat EA DICE helemaal geen kansspelvergunning heeft.

Nu, de publiekelijke protesten omtrent lootboxen wakkerde de interesse van het overheidsorgaan aan, maar als straks bepaald wordt dat Battlefront II gok-elementen bevat en dus onder een aparte wetgeving valt, dan zullen een heleboel internationale games op de schop moeten. Games als Overwatch en Hearthstone (beide van uitgever Blizzard en beide met een gebalanceerd en eerlijk lootbox-systeem) zouden dan bij wijze van spreken illegaal kunnen worden. Dit verhaal krijgt dus nog een staartje.

Het is nog niet voorbij
Hoe positief of negatief je de huidige ontwikkelingen ook vindt, er zijn dingen aan het veranderen in de game-industrie. Want ja, als er honderden miljoenen in een game gestoken worden, moet de ontwikkelaar een beetje extra verdienen om dat budget met een (magere) €60,- per eenheid toch terug te verdienen. Microtransacties en lootboxen zijn dus daarom helemaal niet erg, zolang de game daar niet omheen is gebouwd.

Met die gedachte wordt ook gelijk het probleem met Battlefront II aangestipt. De game is – zoals ik al stelde in dit artikel – ontzettend goed en vermakelijk. Helaas is alles dusdanig ontworpen zodat je gedwongen wordt te betalen. Er zijn berekeningen die stellen dat je duizenden uren in Battlefront moet steken voordat je helden als Darth Vader vrij kunt spelen.

Daarnaast zijn de perks nog steeds alleen door middel van lootboxen te verdienen, is er door een ‘cooldown’ op de arcade-modus nog steeds een maximum aan in-game credits die je kunt verdienen en zijn de upgrades nog steeds buitenproportioneel goed ten opzichte van de basis-game-mechanieken. Tja, we zijn er nog niet.

Conclusie
Games die hevig rusten op microtransacties en gestructureerd zijn om geld uit de fans te trekken zijn al sinds de geboorte van dit vreemde businessmodel het zwarte schaap voor gamers. Dat wil niet zeggen dat er geen plek is voor games met gigantische budgetten en een manier om die budgetten terug te verdienen.

Dat neemt niet weg dat wij gamers hebben aangegeven hoeveel we willen inleveren (kwa geld en gemak) voor big budget gaming. Het is niet voor het eerst dat fans massaal in opstand komen tegen makers van hun favoriete games, maar het is hopelijk de eerste keer dat we ons realiseren hoeveel macht we hebben.

En ja, de haters in de comments hebben weeldegelijk gelijk: Als we echt iets willen doen, moeten we uitgevers als EA niet meer steunen. Maar ja, waar haal ik dan mijn Star Wars-games vandaan? Liever ben ik – en mijn mede-gamer met me – empowered door de afgelopen week en het fiasco rondom EA. Als we maar genoeg meme’s maken, Reddit-posts spammen en Apparata-artikelen schrijven, horen de grote bazen ons vanzelf. Wij hebben de macht!

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën