DayZ Standalone: Survival-topper of mosterd na de maaltijd? - Apparata

DayZ Standalone: Survival-topper of mosterd na de maaltijd?

DayZ was ooit het gesprek van de dag, maar heeft na vier jaar geen brandstof meer voor de ‘hype train’.

Eind 2013 veranderde DayZ Standalone voor goed de game-industrie. Niet alleen verkocht de standalone versie van een Arma II mod binnen een korte tijd 3 miljoen exemplaren, maar tevens zette het een nieuw genre op de kaart en populariseerde de game het Early Access-systeem. Nu, vier jaar later, kondigt de ontwikkelaar aan in 2018 met de volledige game te komen. Wordt dit een topper of een stevige portie mosterd na de maaltijd?

Trailer uit 2013:
[gv data=”gXVt4TbC5Nw”][/gv]

Day-infinity
Sinds 2013 is er veel veranderd omtrent de DayZ Standalone. Niet inhoudelijk hoor, want de absurd lange ontwikkelingsperiode bestaat volledig uit onstabiele versies, eindeloze beloftes en daaropvolgende teleurstellingen en talloze updates die meer kapot maakte dan toevoegde. De ontwikkeling van DayZ is dus zachtst gezegd geen soepele wandeling in het bos geweest, maar eerder een potje Zwerkbal in een orkaan.

Ontwikkeling van DayZ duurt zelfs zo lang, dat de ontwikkelaar in de meest recente blogpost moet zeggen dat “we zeker onze tijd nemen, maar ik geloof er werkelijk in dat mensen geweldige games onthouden en niet hoe lang het duurde om die games te maken.” Maar gaat DayZ die titel van ‘geweldige game’ nog wel kunnen verdienen?

Chaos, rommel en nog meer chaos
DayZ begon dus als een mod voor ArmA II, maar door het aanhoudende succes werd deze mod uiteindelijk door de makers van de ArmA-reeks zelf opgepakt en tot Standalone omgetoverd. De game had gigantisch veel potentie, omdat het samen met Minecraft zo’n beetje het survival-genre op de kaart zette. Niet alleen dat, de game was ook nog een van de meest succesvolle Early Access-games van die tijd. Wat kan er nou mis gaan?

Nou, alles. Wanneer je eind 2013 mee gaat doen met het Early Access-programma (betalen voor een game die nog in ontwikkeling is), weet je dat je met een zogenoemde alpha te maken hebt. Het mag nog wat rammelen, er zitten nog niet veel mechanieken en items in de game en het vergt een monstercomputer om de game überhaupt te draaien. Fair enough.

Na vier jaar zijn gamers het daarentegen zat. Dingen die in 2015 beloofd zijn zitten nu nog steeds niet in de game, Windows draait nog beter op een opgevoerde aardappel dan DayZ op een monster-PC en tot op de dag van vandaag zijn de meest absurde design-keuzes nog niet gefixt. Sterker nog, met iedere nieuwe (naar eigen zeggen ‘stabiele’) versie lijkt er door Bohemia Interactive meer kapot te zijn gemaakt dan recht gezet.

Bugs en glitches, anderhalf jaar na alpha-release:
[gv data=”feyTuhpcNSI”][/gv]

Toekomst van DayZ
Nu is dit niet alleen een samenvatting van allerlei problemen rondom de productie van een (potentieel) fantastische game, maar tevens de frustratie van een van die miljoenen Early Access-participanten die al jaren wacht op de kleinste vorm van progressie. Heeft een game – die creatief en kwa spelers grotendeels leeg is gelopen de afgelopen jaren – nog wel een toekomst?

Nou, ik denk het niet. Wanneer DayZ Standalone ergens in 2018 uit gaat komen, zal ik de game uiteraard weer eens opstarten en ik zal ongetwijfeld aangenaam verrast worden door alle vooruitgang die de game heeft geboekt. Toch zal het voor de ontwikkelaars moeilijk worden om überhaupt nog een publiek te gaan vinden. PUBG werd een gigantisch succes, kelderde in populariteit en wist daar snel weer bovenop te komen. Tegelijkertijd zijn er in de afgelopen jaren al talloze vergelijkbare survivalgames uitgekomen en zal de PlayStation-exclusive Days Gone een groot deel van DayZ’s PlayStation-publiek wegnemen.

Tja, DayZ Standalone komt misschien naar Xbox Early Access en zal voor PC-gamers eindelijk uitkomen, maar in tegenstelling tot de ideeën van de ontwikkelaar, denk ik dat men over 10 jaar helemaal niet meer denkt ‘DayZ was echt een puike game, of niet kerel?’ Neen, ik denk dat gamers wel degelijk op DayZ zullen terugkijken als een relatief toffe game die over een absurd lange periode werd vervaardigd. Zonde, want het had zo goed kunnen worden…

Foto @N1ceGamingHD

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën