Het is helaas alweer afgelopen potverdorie… Was het dan in elk geval een fantastisch einde van een tof seizoen?
Het was een van de meest gigantische, monsterlijke en indrukwekkende seizoenen van Game of Thrones tot nu toe. Seizoen 7 kwam dit weekend ten einde met een relatief kalme, solide aflevering waarin veel van mijn voorspellingen uit kwamen, maar andere ook weer niet. Nu we mogelijk nog 2 jaar moeten wachten op het volgende seizoen teren we nog even op wat we recentelijk kregen. Zonder verdere poespas is dit wat critici vinden van de seizoensfinale van seizoen 7 van Game of Thrones.
[gv data=”-5xdTlgaaaw”][/gv]
Telegraph
De Telegraph blikt terug op een turbulent, fantastisch maar ook oneven seizoen dat soms moeite met de pas en ontwikkeling van personages had. Dat neemt niet weg dat The Dragon and the Wolf een waardige afsluiter van een waardig seizoen is.
“Aan het einde van dit spectaculaire doch oneven seizoen gaat The Dragon and the Wolf terug naar de basisprincipes van Westeros, waar de Hollywood-bombast van de afgelopen afleveringen wordt ingeruild voor een dikke 80 minuten aan verraad, naaktheid en moorden in slecht verlichte kamers. Niet dat de magie ooit weg was, maar het is goed dat Game of Thrones terug is gekomen bij het steek-grage met wraakgierigheid in de ogen.”
IGN US
IGN US benadrukt het verschil met andere afleveringen van dit seizoen die moeite hadden met de pas. “Waar de aflevering van vorige week leek te haasten om belangrijke momenten te tonen, doet The Dragon and the Wolf het een stuk rustiger aan. Hierdoor ontstaan er lange, betekenisvolle scenes die gevuld zijn met dialoog, deceptie, onthullingen, plottwists – en de meeste hoofdpersonages op één plek ooit in de serie. Als bonus kregen we ook nog de grote actiescène die het speelveld drastisch doet veranderen voor het laatste seizoen.”
Maar wellicht het heftigste moment was de dood van Littlefinger. En laat daar nou net – op een meta-niveau – iets mis mee zijn. “[De dood van Littlefinger] is geen Game of Thrones-dood. Het is schokkend omdat het personage sinds aflevering 1 van het eerste seizoen meespeelt in de Game of Thrones (en die zijn er niet meer veel). Het is een traditionele dood omdat de show vaak leugenaars en plotters beloont. Dit was een slechterik die moest antwoorden voor alles wat hij gedaan heeft, waarna hij geëxecuteerd werd. Het was een concreet moment van wraak in een show die deze momenten zo graag niet geeft.”
Forbes
Maar naast alle positieve kritiek van de fanboy-recensenten (en ja, ik ben er ook één), ziet Forbes de samenhoping van vele gehaaste verhaallijnen uitkomen in de laatste aflevering: “Wat ik minder leuk vond was hoe belachelijk de vele dingen waren die naar [deze aflevering] toe leidde en hoe gehaast dit seizoen voelde. Ik meen het als ik zeg dat twee of drie extra afleveringen dit seizoen veel minder chaotisch en gehaast hadden kunnen maken.”
Maar Forbes kan nauwelijks kritisch blijven. “Over het algemeen was dit een goede aflevering. Het was een aflevering die alle verschillende verhaallijnen goed aan elkaar knoopte. De briljante CGI, prachtige muziek en leuke ontmoetingen tussen personages die al ontzettend lang gescheiden zijn maakte het een feest om naar te kijken.”