Dit vond ik van Call of Duty: WW2

Bijgewerkt op:

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. PlayStation 4-bezitters konden aan de slag met de private beta van de nieuwe Call of Duty.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: “Is Call of Duty terug?”. Naar mijn mening wel. Niet voor de volle 100 procent, maar in mijn ogen is Call of Duty: WW2 een 7 waard. Zo episch als Modern Warfare en Modern Warfare 2 is de multiplayer niet. Het komt wel in de buurt.

First things first: dit weekend konden PS4-bezitters met een pre-order voor de nieuw CoD aan de slag met de game. Via een kleine omweg was het tevens mogelijk om zonder pre-order de beta in huis te halen. Van die laatste mogelijkheid had ik gebruik gemaakt, aangezien ik niet zo’n fan ben van pre-orders.

Met een setting in de Tweede Wereldoorlog hebben de makers (eindelijk) naar de fans geluisterd. Een game maken met dit thema is één. Een tweede is of dat de game ook het gevoel van een klassieke Call of Duty geeft. Op die vraag kun je ja en nee beantwoorden. De close combat gevechten zijn precies zoals je gewend bent. Bovendien zijn de mappen (Pointe du Hoc, De Ardennen en Operation Breakout) in de beta leuk om te spelen. Er kleven wel een aantal nadelen aan het spel. Zo staat de multiplayer van Call of Duty bekend om fast pace-gameplay, maar in Call of Duty: WW2 gaat de game nog een stukje verder. Het kan zomaar voorkomen dat je spawnt en binnen vier seconden weer sterft. Een probleem dat al jaren speelt. In WW2 lijkt dit echter nog veel erger te zijn. Nu is dit nog een beta en zal Sledgehammer aan de hand van feedback het één en ander tweaken.

Daarnaast kan het heel moeilijk zijn om vanaf level 1 te vechten tegen de spelers met meer ervaring. Hoe meer je speelt, hoe verder je je wapenarsenaal kunt uitbreiden. Ik had het gevoel dat die balans in eerdere delen beter was. Standaardwapens boden in vorige delen voldoende weerstand en waren een goede basis. In Call of Duty: WW2 is het keihard knokken om een tegenstander met een betere wapen-setting te verslaan.

Een ander nadeel zijn de graphics. Anno 2017 zijn de looks van WW2 ondermaats. Het heeft wat weg van een PlayStation 3-game en maakt totaal geen indruk. Dit is opnieuw een teken dat de bejaarde engine (in de basis al 14 jaar oud) toe is aan vervanging. Het stoort niet tijdens het spelen en uitgever Activision lijkt er mee weg te komen. Games als Uncharted: A Thief’s End en Forza Motorsport 7 laten echter zien wat consoles vandaag de dag kunnen presteren.

Heb je eenmaal de smaak te pakken dan is Call of Duty: WW2 een zeer vermakelijke game. Werk jezelf op en je kunt je uitrusting naar eigen wens samenstellen. Zo heb je altijd het wapen dat bij je past in combinatie met goede attachments/perks en speel je meer op je gemak.

In de beta kon je aan de slag met bekende speltypes als Team Deathmatch en Domination. Deze speltypes spelen als vanouds en geven een vertrouwd gevoel. Nieuw in WW2 is War Mode. Spelers moeten hierbij samenwerken. Dit maakt Call of Duty een stuk frisser, aangezien het meestal ‘ieder voor zich’ is in de multiplayer.

War is een gloednieuw speltype waarbij je moet samenwerken om de vijand te verslaan. Deze verhaalgedreven multiplayerervaring laat je iconische gevechten uit de Tweede Wereldoorlogen opnieuw beleven. Beleef gevechten tussen de geallieerden en de asmogendheden in aanvals- en verdedigingsmissies om belangrijke strategische plekken.

bron: callofduty.com

De perks zijn op een andere manier verwerkt. Dit is echter een kwestie van wennen. Echt heel anders is het allemaal niet. De scorestreaks werken vrijwel hetzelfde als in de vorige delen. Wat gewoon prima is.

Al met al lijkt Sledgehammer Games een goede Call of Duty-game neer te zetten. Eindelijk zou ik bijna zeggen. Na aanfluitingen als Call of Duty: Advanced Warfare en Call of Duty: Infinite Warfare leek mijn hoop voor de serie vervlogen.

Benieuwd geworden naar de game? De private beta zal het aanstaande weekend weer worden hervat. Het zal de laatste keer zijn dat je vanuit de woonkamer aan de slag kunt met WW2 voor de release in november. In tegenstelling tot afgelopen weekend, kunnen zowel PlayStation 4-gamers als Xbox One-gamers van 1 tot en met 4 september aan de slag met de beta. Officieel moet je een code hebben om het spel te spelen. Deze code ontvang je per mail door een pre order te plaatsen.

[gv data=”l1kstQU6RdM”][/gv]

Meer games? Check hier 11 topgames die dit najaar worden uitgebracht en daar de 10 bestverkochte games tot juli 2017.

Tags

Tags:

Bram van Otten

Bram van Otten

Bram werkt al 11 jaar als tekstschrijver bij Apparata. Hij specialiseert zich in het schrijven over gadgets, gaming, technologie en beleggen. Zijn kennis en ervaring zorgen voor diepgaande en boeiende artikelen. Bram heeft een passie voor reizen en geniet er ook van om lekker uit eten te gaan in zijn vrije tijd.

Alle artikelen door Bram van Otten

Populaire artikelen

Populaire categorieën