Het gaat niet zo lekker met Apex Legends - Apparata

Het gaat niet zo lekker met Apex Legends

Was het slechts een kortstondige hype?

Hypes komen en hypes gaan, maar Fortnite heeft altijd blijven bestaan. Hetzelfde kan misschien straks niet meer over Apex gezegd worden, want ondanks de revolutionaire features van de game en het gigantische succes van de eerste maanden, lijkt de piek van het oppervlakkige succes wel bereikt te zijn.

‘Oppervlakkig’, omdat het aantal mensen dat via Twitch kijkt naar Apex Legends drastisch is gedaald, zo blijkt uit cijfers van kijkcijfermeter Twitchmetrics (via Tweakers). Waar er rond de plotselinge launch van de game steevast zo’n 200.000 mensen keken (met een piek van ruim 300.000 kijkers) is dat op het moment van schrijven nog maar zo’n 15.000 kijkers. In de nacht (lokale tijd) gaat het aantal wereldwijde kijkers geregeld omhoog naar tussen de 30 tot 60 duizend kijkers, maar tonnen worden niet meer bereikt.

Een kleine maand geleden kwam de eerste Battle Pass uit (lees hier hoe je die het snelste en efficiëntste levelt) en dat zorgde voor een flinke piek in het aantal kijkers, maar al snel kwamen spelers erachter dat de Battle Pass ze niet belachelijk veel te beiden had.

Afgezien van het gebrek aan in-game content waren er ook een aantal technische problemen, de afgelopen tijd. Een update voor PC-spelers die de tergende crashes moest verhelpen bleef lang uit. Eenmaal daar, leverde Respawn wederom een geweldig staaltje werk af. Mijn optimisme werd daarentegen weer getest door de daaropvolgende update, die de progressie, het level en alle content en tokens van spelers resette. Dat probleem werd overigens weer snel opgelost.

Dat alles laat zien dat de launch van Apex ontzettend succesvol en nagenoeg vlekkeloos was. De daaropvolgende periode maakt daarentegen duidelijk dat de game misschien geen klassieke Twitch-game gaat worden. Over het aantal spelers dat de game speelt kunnen we daarentegen nog steeds positief zijn. Wat dat betreft lijkt het erop dat Apex nog lang niet klaar is met groeien. Mensen spelen klaarblijkelijk alleen liever dan dat ze de game bekijken.

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën