Project: Battle ziet er herkenbaar uit, maar doet stiekem een hoop nieuws.
Het Battle Royale-genre is sinds de release van Playunknown’s Battlegrounds alleen maar aan het uitdijen en naast de twee hoofdrolspelers – Fortnite en PUBG – zijn een heleboel ontwikkelaars al overgestapt op een mobiele versie. Zo ook NetEase met hun nieuwe BR-game Project: Battle. Okay, de titel is niet heel inspirerend, maar hoe zit het met de gameplay?
Overeenkomsten
Zoals je in de onderstaande trailer kunt zien, valt de visuele stijl direct op. Zoals Fortnite is ook Project: Battle erg cartoonesk en natuurlijk is die stijl niet voor niets gekozen. Maar naast de grafische overeenkomsten zijn ook mechanieken vergelijkbaar. Zo kun je evenals in Fortnite ook in Project: Battle muren en vloeren bouwen.
Maar heeft Fortnite een monopoly op bouwen op een groot eiland waarop iedereen voor zichzelf moet vechten? Nee. Deze mobile game lijkt namelijk ook een hoop van PUBG te lenen; het neemt met andere woorden al het goede van de gevestigde titels en combineert dat tot nieuwe game. Zo zijn er – evenals in PUBG – verschillende voertuigen te besturen. Trucks, buggy’s en zelfs boten maken deel uit van Project: Battle.
[gv data=”udiLSaCUmEs”][/gv]
Best of both worlds
In tegenstelling tot de twee grote jongens in het genre, richt deze game zich daarentegen op sci-fi-wapenarsenaal, inclusief sci-fi-bouwmechanieken. Waar je in Fortnite hersenloos tegen een boom moet rammen om hout te vergaren, schrapt ontwikkelaar NetEase dat systeem en laat de speler ‘quantum cube energy’ uit alle breekbare objecten halen.
Die energie is dus universeel en kan voor alle bouwbare objecten gebruikt worden. Overigens zijn niet alleen muren en vloeren in de game geïmplementeerd, maar bijvoorbeeld ook radars. Er zijn dus mechanieken die je een voordeel kunnen geven over een vijand, al kun je er door middel van abilities ook voor kiezen om jezelf tijdelijk onzichtbaar te maken.
Rechtszaak
Kortom, Project: Battle lijkt maar al te graag de mobiele wereld van Battle Royale-games over te nemen door het beste van de twee grootste titels te combineren. Dat levert ongetwijfeld wat jaloezie op voor de concurrentie, want de ontwikkelaar van PUBG klaagde NetEase al aan voor het overnemen van bepaalde aspecten van gamemodi.
Mwa, PUBG heeft natuurlijk geen copyright op het concept, al is het weldegelijk de grondlegger daarvan. Dat neemt niet weg dat het overnemen van de catchphrase ‘Winner Winner, Chicken Dinner’ echt niet kan. Dat deel van de rechtszaak lijkt me dan ook sowieso al gewonnen voor PUBG Corp.
Project: Battle is op het moment in alpha voor Android en iOS en moet zich dus haasten om Fortnite voor te zijn, omdat de populaire game tot dusver alleen voor iOS beschikbaar is. Hier kun je je aanmelden om deel te nemen aan de alpha voor Android en via deze link doe je dat voor iOS. Wanneer de game uitkomt (of in openbare beta gaat) is nog niet bekend.
Foto @NetEase