Marvel's Spider-Man (PS4) reviewoverzicht: een meesterwerk - Apparata

Marvel’s Spider-Man (PS4) reviewoverzicht: een meesterwerk

Spider-Man is een toffe knok-game met veel geweldige mechanieken, maar onder de motorkap vooral een geweldig verhaal.

Hoewel superhelden altijd een geweldige poel aan inspiratie zijn geweest voor games, lijken dergelijke titels nooit echt meer dan aftreksel van de macht van de comics (en in mindere maten films). Marvel’s Spider-Man, vandaag exclusief uitgekomen voor de PlayStation 4, is dat zeer zeker niet. Het is misschien wel de beste superheldengame voor een Marvel-held ooit. Dit is een greep uit de unaniem lyrische recensies van Spider-Man.

IGN US – 8.7
Het belangrijkste dat deze Spider-Man game van Insomniac kan doen, is je alle webhangende pracht en praal van de comics en films laten herbeleven met een interactief tintje. Dat is gelukt. “Ik wilde dat Marvel’s Spider-Man voor de PS4 me als Spider-Man zou laten voelen; zwierend tussen de wolkenkrabbers van New York City, webbend tussen hordes aan vijanden en knokkend met welbekende, op dieren gebaseerde schurken. Dat deed het allemaal.”

[gv data=”[gv data=”utVr-n0MaU0″][/gv]

Verrassend genoeg is dat daarentegen niet het enige wat de game doet. “Ik verwachtte niet dat ik net zo bevredigd zou zijn door het zelf beleven van Peter Parker’s leven. Afgezien van wat gekke pacing-problemen (…) voelde ik me met iedere slinger aan een weg helemaal Spider-Man.” Missie geslaagd, zou ik zeggen. Al laat de open wereld wel wat te wensen over: “De wereld is gevuld met optionele missies die veelal niet interessant zijn vergeleken met de hoofdverhaal.” Ach, als dat het enige is, speel je het verhaal van zo’n 15 uur lekker nog een keer door.

Game Informer – 9.5
Dit medium is het eens met IGN wat betreft de relatief sexloze open wereld. “De open wereld is gevuld met activiteiten, maar veelal maken ze zich schuldig aan repetitieve gameplay. Telkens op dezelfde knoppen rammen om een auto die te snel gaat te stoppen of duiven vangen blijft maar zo lang leuk.”

Dat gezegd hebbende is de rest van de game (het hoofdverhaal) nagenoeg vlekkeloos en de journalist trekt zelfs de vergelijking tussen deze game en de Batman: Arkham Asylum-reeks. Die laatstgenoemde games zijn de reden waarom ik Spider-Man in de intro ‘de beste superheldengame voor een Marvel-held’ noem.

“Zoals Batman: Arkham Asylum ook deed, legt Spider-Man de lat hoger voor de gelijknamige geliefde superheld. Insomniac slaagt erin om Peter en de supporting cast net zo memorabel te maken als de superheld zelf. Spanning wordt consistent geproduceerd, vanaf het eerste moment van de game tot aan het laatste frame. Dat is overigens een flinke schok en een cliffhanger die het wachten op de sequel bijna ondraaglijk maakt.”

PowerUnlimited – 9.0
En hoe zit het dan met de combat in Spidey’s nieuwste game? Volgens Power Unlimited meer dan goed! “Op het eerste gezicht zal je denken dat het vechtsysteem van Marvel’s Spider-Man strak gebaseerd is op dat van Arkham. Zeker, je moet combo’s opbouwen om finishing moves uit te halen en je zult op vergelijkbare manier gebruik maken van stealth, maar het systeem in Arkham is uitdagender, realistischer en uitgebreider, terwijl dat van Spider-Man spectaculairder, sneller en overzichtelijker genoemd mag worden.”

[gv data=”K4zm30yeHHE”][/gv]

De open wereld is soms wat overweldigend, de combat is flitsend en tof en het Spidey-gevoel is top. Maar de ruggengraat van de game is het verhaal en deze bebaarde gamejournalist durft toe te geven dat het even moeilijk voor hem werd tijdens de laatste momenten van de game: “Het einde van Marvel’s Spider-Man heeft mij bijna laten huilen, dames en heren. (…) Gedurende de hele verhaallijn van Peter Parker z’n nieuwste, digitale avontuur werd er regelmatig, bijna plagerig aan m’n emotionele snaren getrokken, maar tijdens de laatste cutscenes voelde ik echt onbedwingbare gevoelens van sentimentaliteit opborrelen in m’n ingewanden.”

De emotionele journalist concludeert: “Dit is de beste superheldengame sinds Arkham Knight en de beste Spider-Man game ooit. Daarnaast is het een hele fijne, intuïtief spelende actiegame, een (te?) volle sandbox-titel en biedt het een ge-wel-dig verhaal, helemaal voor sentimentele fanboys zoals ik.”

Marvel’s Spider-Man is vandaag (7 september 2018) uitgekomen als PlayStation 4 exclusive. Voor de echte fans van de iconische superheld (die nog geen console hebben) is deze PS4 perfect. Ook benieuwd hoe de film over Spidey afgelopen zomer scoorde? Dat check je hier.

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën