Microsoft opent Xbox voor andere ontwikkelplatformen - Apparata

Microsoft opent Xbox voor andere ontwikkelplatformen

De koers is verlegd naar Cross Platform Gaming met project XCloud en Game Stack.

Het spelen van games op meerdere platformen is al langer een trend, maar Xbox bleef daar vaak buiten. Men keek dan ook verrast op toen Microsoft aankondigde dat haar games beschikbaar kwamen op de Nintendo Switch, zeker omdat Nintendo ook niet zo dol is op samenwerkingen met ontwerpers van andere platformen. Nu blijkt dat Microsoft de koers radicaal gewijzigd heeft.

Tijdens de Game Developers Conference maakte Microsoft bekend dat zij haar platform openstelt voor andere ontwikkelaars. Via het platform Game Stack, waarop Microsoft diverse toepassingen voor gaming heeft samengevoegd wordt een software development kit (SDK) beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen ontwikkelaars op iOS en Android. Ook heeft Microsoft aangegeven open te staan voor een integratie met PlayStation 4 als Sony daar ook voor in is. Tot slot lopen er ook gesprekken met Nintendo naar aanleiding van de samenwerking in het kader van Game Pass.

Met de SDK kunnen ontwikkelaars van andere platformen diverse onderdelen van Xbox Live integreren. Zo kunnen zij onder meer de ‘achievements’, scoremodule, statistieken van beste spelers, vriendenlijsten en instellingen omtrent familiegebruik toepassen.

Met Game Stack heeft Microsoft al haar ontwerptools voor games ondergebracht in één platform. De bedoeling is dat ontwikkelaars daar toepassingen van Microsoft ontdekken en in games van andere platforms gaan gebruiken. Ook is de bedoeling om via die andere platforms betaaldiensten zoals Xbox Game Pass te promoten. Via Xcloud wil zij er vervolgens voor zorgen dat de games ook gespeeld kunnen worden op zo veel mogelijk apparaten en niet (meer) alleen op consoles en PC’s.

Het ontwerpteam dat de nieuwe controller heeft ontwikkeld speelt al in op deze trend. Via Xcloud is de controller straks ook op andere apparaten dan de console of PC te gebruiken. Zo kun je dus op iedere plek jouw games zo realistisch mogelijk beleven.

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën