Oplichterij: Black Ops 4 servers 66% gedowngraded na launch - Apparata

Oplichterij: Black Ops 4 servers 66% gedowngraded na launch

Treyarch lijkt de PlayStation-community behoorlijk hard van achteren te nemen.

Het lijkt te goor voor woorden, maar vooralsnog is het bewijs behoorlijk eenduidig: Treyarch heeft met de meest recente update voor Black Ops 4 de ververssnelheid van haar servers met 66% verlaagd, zo ontdekt een Reddit-gebruiker genaamd Smcro. Wat is er aan de hand?!

Wat is tickrate?
De ververssnelheid, ook wel tickrate genoemd en uitgedrukt in Hertz, geeft bij een server aan hoe vaak per seconde er een update van de server naar de client wordt verstuurd. Hoe hoger de tickrate, hoe meer pakketjes (ticks) informatie een speler tijdens het spelen krijgt en hoe soepeler de ervaring is.

Om dat tastbaarder te maken, moet je simpelweg aan de laatste shooter denken die je gespeeld hebt. Als jij op iemand schiet en diegene lijkt niet door je kogels geraakt te worden, kan het zijn dat er een beetje vertraging was tussen jouw commando en het updaten van de client van je slachtoffer. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld dood gaan achter cover of iemand niet zien schieten en dan dood gaan. Kortom, tickrate is héél belangrijk.

Ontwikkelaar Treyarch lijkt het daar niet helemaal mee eens te zijn, want de servers van de PlayStation 4-variant van de uitzonderlijk succesvolle game zijn gedowngraded van 60Hz naar 20Hz. Dat is een absurde daling in tickrate van zo’n 66% en tevens behoorlijk absurd in de game-industrie; de meeste console-servers draaien op 30Hz terwijl grote PC-games veelal met 60Hz servers werken.

Nu, in eerste instantie waren de console-servers van Black Ops 4 Mutliplayer ook 60Hz, zo’n beetje het optimale en maximale in de shooter-wereld omdat de performance van de hardware van de client veelal een bottleneck is die hogere serverperformance voorkomt. Een hoge tickrate is wel zo fijn in een game zonder singleplayer. Dezelfde Reddit-gebruiker testte ook de tickrate tijdens de beta van de game en concludeert dat er eerst van 60Hz servers gebruik werd gemaakt.

Blackout
Dat geldt daarentegen niet voor heel Black Ops 4, want de toonaangevende serverperformance-meter in de game-industrie, Battle(non)sense genaamd, concludeerde al dat de tickrate bij Battle Royale-modus Blackout om te janken was tijdens de beta. Toegegeven, zo veel spelers in één spelwereld is altijd moeilijk voor het netwerk en het kostte concurrenten Fortnite en PUBG dan ook heel veel tijd om dat recht te trekken.

In de onderstaande video legt hij het fijne ervan uit, maar de conclusie is dat hoewel de Multiplayer wel netjes op 60Hz draaide, de Blackout-servers soms zo laag als 10Hz dropte. Pas wanneer een groot deel van de spelers dood waren, werd de refreshrate ietsje acceptabeler.

[gv data=”1T2ohLYKlkg”][/gv]

Treyarch’s reactie blijft uit
Treyarch heeft ondertussen niets publiekelijk gezegd over de absurde downgrade (of de initiële lage serverperformance van Blackout), wat op twee dingen kan wijzen. Aan de ene kant kan het een bug zijn die Treyarch zelf nog niet heeft ontdekt. Mocht dat het geval zijn, dan moeten er wat programmeurs ontslagen worden omdat dit een serieus probleem is dat eigenlijk onmogelijk per ongeluk gedaan kan worden.

Een andere verklaring is misschien nog minder aantrekkelijk voor de ontwikkelaar, maar daar lijkt het nu wel op. Zou Treyarch de downgrade hebben doorgevoerd om geld te besparen? Het huren en onderhouden van 60Hz servers is immers een stuk duurder dan ‘karige’ 20Hz servers. Omdat 60Hz om veel meer bandbreedte vraagt dan een lage performance server.

Als dat laatste het geval is, is de timing wat mij betreft een doodzonde voor de makers van de Black Ops-franchise. Ze hebben namelijk tijdens de beta en in de eerste week na de release een prachtige performance gewaarborgd met solide servers. Dat resulteerde in lovende recensies en een heleboel geld in het laatje. Nu dat binnen is, gaan ze over op het besparen van geld en het naaien van de speler.

Kortom, een hele kwalijke zaak voor Treyarch en afhankelijk van hun uitleg, zal dit grote gevolgen kunnen gaan hebben voor de franchise. Ach, wat denk ik wel niet, mensen blijven die game toch gewoon spelen. Overigens is niet bekend of hetzelfde staaltje oplichterij ook is toegepast voor de Xbox- en PC-versie van de game. We houden je op de hoogte.

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën