En hij komt er open voor uit.
Microtransancties kunnen levensgevaarlijk zijn. Dat bewijst een 19-jarige jongen die zelf zijn uitgeef-verslaving toegeeft middels een post op Reddit. Steeds meer ontwikkelaars gebruiken microtransancties in games om spelers extra content aan te bieden. Ook kunnen microtransancties worden gebruikt om bijvoorbeeld verder te komen in een spel, zonder daar zelf moeite voor te doen.
Deze vorm van betalingen worden eenvoudig in een game verwerkt. Je koppelt vaak eenmalig je bankrekening aan de game en betalingen kunnen zo met een klik worden verricht. Gevaarlijk voor mensen die gevoelig zijn voor verslavingen, of kinderen, die geen besef hebben wat ze eigenlijk aan het doen zijn.
De discussie omtrent microtransancties werd kortgeleden aangewakkerd door het Star Wars Battlefront II-fiasco. De 19-jarige op Reddit geeft aan verslaafd te zijn aan gokken. Niet online poker, of een andere vorm van gokken, maar een massale vorm van geld uitgeven middels microtransancties. In de afgelopen jaren heeft de tiener meer dan 10.000 dollar aan uitgaven gedaan. Enkel en alleen met microtransancties. Dit geeft al aan hoe gevaarlijk deze vorm van betalingen zijn. Mensen die niet in bescherming worden genomen kunnen er financieel kapot aan gaan.
Tegenover Kotaku doet de 19-jarige zijn uitgebreide verhaal. Bankafschriften laten zien dat hij inderdaad 13.500 dollar heeft uitgegeven aan microtransancties. Wellicht dat er door dit verhaal een lampje gaat branden bij gameontwikkelaars. De gierigheid om geld te verdienen slaat bij sommige ontwikkelaars flink door. Betaalde downloadbare content (DLC), een season pass en microtransacties kunnen een game soms honderden euro’s doen kosten. Waar is de tijd gebleven dat je voor 50 euro een volledige game kocht en uren speelplezier had zonder micro of dure DLC-geneuzel..