Zo nekt Microsoft de toekomst van hun grootste game - Apparata

Zo nekt Microsoft de toekomst van hun grootste game

Het is Super Duper zonde dat we de grafische update niet meer krijgen.

Hoewel de game-industrie naar mijn mening al een tijdje gestagneerd is met wat ik maar even het Hollywood-syndroom noem, zagen we het afgelopen decennium gelukkig ook nog wat geniale innovatie. Neem bijvoorbeeld Minecraft, dat in 10 jaar tijd meer dan 170 miljoen keer verkocht werd. Waarom zou Microsoft er niet alles aan doen om de game levend te houden?

Als 24-jarige gamer is Minecraft een unieke titel in mijn persoonlijke catalogus. Als tiener speelde je de game natuurlijk veel (en zelfs stiekem op school tijdens informatica-lessen) en nu, 10 jaar later, herleeft de game door een gigantische influx aan oudere gamers die het tof vinden om de oneindige wereld van Minecraft te verkennen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dit artikel van Polygon.

Toch ziet Microsoft dat een beetje anders. Bill Gates’ bedrijf kocht Minecraft in 2014 voor een absurd bedrag over, maar hoopt dat de populariteit van de creatieve exploratiegame aanhoudt zonder verdere inmenging van ontwikkelaars. Ze annuleren namelijk de ontwikkeling van de zogenoemde Super Duper Graphics Pack.

Dat maakt het miljardenbedrijf bekend in een blogpost. “We realiseren ons dat het voor sommigen teleurstellend is – er heerste een hoop enthousiasme rondom de Super Duper, zowel binnen als buiten de studio. Maar helaas zijn we niet tevreden met hoe de pack draait op verschillende apparaten. Om die reden stoppen we de ontwikkeling van de pack en kijken we naar andere manier om de Minecraft-ervaring een nieuwe look te geven.”

Deze gigantische update zou een complete ‘overhaul’ van de game moeten zijn; de grafische verbeteringen werden tijdens de E3 in 2017 aangekondigd en sindsdien was het relatief stil rondom de update. Microsoft meldt nu dat het updaten van de graphics te ingrijpend voor alle apparaten zou zijn. Met andere woorden, Minecraft zou te mooi worden voor een PC of console om daarop te kunnen draaien.

[gv data=”vyr3XZrZssk”][/gv]

Nu klink dat een beetje ironisch, zo’n ‘lelijke’, 10 jaar oude game die te mooi zou worden voor brute game-machines van tegenwoordig. Maar wat betreft berekeningen is Minecraft helemaal niet zo licht als je zou denken. Daarbij zou de grafische update het lichtsysteem helemaal omgooien. In plaats van statische, onrealistische schaduwen zou er een vorm van ray tracing worden toegevoegd, wat dus ieder digitaal ‘lichtdeeltje’ traceert en dynamische schaduwen creëert. Dit is tot op heden een veel te zware taak voor de meeste grafische kaarten.

Desalniettemin snap ik niet helemaal waarom Microsoft een dergelijk project stopt, als het al (vermoedelijk) zo’n 3 jaar in ontwikkeling is. Zou de grafische kwaliteit niet gewoon ietwat teruggeschroefd kunnen worden?

Maar goed, met ruim 170 kopieën en een renaissance van de populariteit van de game heeft Microsoft weinig te klagen. PC-gebruikers kunnen daarbij gewoon lekker mods downloaden om de game mooier te maken. Toch was een gestandaardiseerde grafische overhaul wel welkom geweest… Er gaat immers niet boven blokken meppen (of beslopen worden door een Creeper) in 4K
met ray tracing.

Microsoft en ontwikkelaar Mojang komen binnenkort met meer informatie rondom dit onderwerp, dus wellicht krijgen we alsnog een grafische update maar dan met minder ingrijpende veranderingen. Stay tuned!

Lees hier: Minecraft Earth: je nieuwe Pokémon Go-verslaving is hier

Screen @Mojang/Microsoft

Tags

Tags:

Franke Koornneef

Franke Koornneef

Boyd heeft 13 jaar ervaring als schrijver. Hij is sinds 2013 werkzaam bij Apparata, waar hij artikelen schrijft over software, gadgets, gaming, technologie en auto's. Boyd blijft op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen over deze onderwerpen en deelt zijn kennis en expertise graag met de lezer. In zijn vrije tijd is hij een actieve sporter die houdt van tennissen en padel spelen.

Alle artikelen door Franke Koornneef
Populaire artikelen
Populaire categorieën